ســرخـط خـبــرهـا :
یکشنبه 13 تیر 1395 / 13:29|کد خبر : 1224|گروه : اجتماعی

مدیر حوزه علیمه شهید کریمیان دیواندره در گفتگوی اختصاصی با سارال خبر عنوان کرد:

لزوم برپایی و اعلام عید واحد در کردستان توسط امامان جماعت/خود خواهی و عدم رعایت مسائل فقهی، تخریب مذهب امام شافعی(رحمه الله)

لزوم برپایی و اعلام عید واحد در کردستان توسط امامان جماعت/خود خواهی و عدم رعایت مسائل فقهی، تخریب مذهب امام شافعی(رحمه الله)

در آخر ماه رمضان متاسفانه عده ای به خاطر داخل شدن به امیال نفسانی و خودخواهی و اظهار خود نمایی دراعلام عید سعید فطر،عدم هماهنگی،تشنج و موجبات تفرقه و دلشکستگی در عید حلاوت وشیرینی این ماه پر برکت را بر مذاق عموم مسلمین تلخ و ناگوار می کنند.

سارال خبر-ماموستا عبدالسلام محمدی مدیر حوزه علیمه شهید کریمیان دیوندره و امام جمعه و جماعت روستای کسنزان در  گفتگویی اختصاصی با خبرنگار سارال خبر به بحث و بررسی در مورد عید فطر و استهلال ماه شوال از دیدگاه فقه شافعی پرداخت که در ذیل موضوعات این گفتگو آمده است:

سارال خبر- ماموستا نظر شما در مورد اینکه چند سالی است عده ای سرخود و به تبعیت از دیگر کشورها عید فطر اعلام می کنند چیست؟

ماموستا عبدالسلام محمدی- قال الله تعالی( شهر رمضان الذی انزل فیه القران هدی للناس وبینات من الهدی والفرقان فمن شهد منکم الشهر فلیصمه) بقره 185

ماه مبارک رمضان ماه نزول فیض وبرکت ماه بندگی خالصانه و ماه تمرین،ممارست و ریاضت است در مقابل هوای نفس و شیطان ضمن تبریک این ماه مبارک که در اواخر این ماه شب های پرفیض وبرکت قدروجود دارد فرصتی است بس محترم که شب زنده داری و ذکر خالصانه خداوند تعالی را در این اواخروشبهای قدر مغتنم بدانیم در استان کردستان وشهرستانهای تابعه و روستاهای آن بسیاری از مسلمانان و مؤمنین در ماه مبارک رمضان امتثال امر حق تعالی را بجای آورده و در عمل کردن به این فریضه ی الهی کوشا هستند.

 یک ماه مجادله و محاربه با نفس وشیطان اما در آخر ماه متاسفانه داخل شدن به امیال نفسانی و خود خواهی و اظهار خود نمایی در اعلام عید سعید فطر  عدم هماهنگی،تشنج و موجبات تفرقه و دلشکستگی در عید سعید فطر حلاوت وشیرینی این ماه پر برکت را بر مذاق عموم مسلمین تلخ وناگوار می کند واین بعلت هنجار شکنی و خود خواهی عده ای از امامان و پیشنمازان دینی و مذهبی ماست که با خود خواهی و عدم رعایت مسائل فقهی و تخریب مذهب امام شافعی(رحمه الله) وتبعیت از فتاوای شاذ هر ساله موجبات عدم همبستگی و همدلی را بجای آورده و خود را قهرمان میدان عبودیت وبندگی معرفی کرده  وسایرین را به تساهل ،بی تقوایی  وعدم کفایت علمی معرفی کرده اند که امیدوارم این عزیزان با توجه به این نصوص دینی و رای ومذهب امام شافعی (رحمه الله) و مقید بودن به چهار چوب فقهی و مذهبی  و رعایت  حساسیت های موجود که همان دامن زدن به اختلافات مذهبی است پرهیزکرده و شاهد وحدت همدلی و همبستگی در اعلام اعیاد دینی و مذهبی  خود باشیم.

سارال خبر- ماموستا آیا هر گاه هلال ماه مبارک رمضان هلال عید سعید فطر وعید قربان در یک شهر ویا کشور رؤیت شود آیا روزه گرفتن و یا اعلام عید کردن بر عموم مسلمانان سایر بلاد واجب میشود؟ ویا هر بلد وکشوری برای خود دارای قطر جغرافیای خاص و مطلع مختلفی  است و عمل به آن رعایت حدود شرعی است یا نه؟

ماموستا عبدالسلام محمدی - رؤیت هلال رمضان و هلال عید فطر وعید قربان از مسائل فقهی بوده که در بین علمای سلف و خلف در این مقوله جای اختلاف آراء ونظر وجود دارد.

مذهب امام ابو حنیفه وامام احمد این حنبل (رحمهم الله)بر این رای و نظر استوار است که: (اذا رؤی ببلد لزم اهل البلاد کلها)هلال ماه رمضان وهلال عید سعید فطر وقربان در هر شهر و بلادی دیده شود بر سایر بلاد و کشور ها نیز این رؤیت معتبر میباشد و دلیل این قول هم حدیثی است که روایت شده(اذا رایتموه فصوموا و اذا رایتموه فافطروا) که در این حدیث خطاب برای عموم مسلمین است و اعتباری برای اثبات اختلاف مطالع وجودندارد. که ابن عبد البر اجماعی را بر خلاف این گفته بیان میکند و عبدالله بسام سلفی در شرح کتاب سبل السلام از ابن تیمیه روایت میکند که خود ابن تیمیه هم معتقد بر اعتبار مطالع بوده و خلاف آن را خرق و شکستن اجماع علماء دانسته است و در جای دیگری عبدالله بسام سلفی در شرح کتاب سبل السلام استناد میکند به لجنه هیئت کبار علماء عربستان سعودی در مورد هلال ماه رمضان و هلال عید فطر و قربان که مختصر فتوای این لجنه چنین است که : اختلاف مطالع از امور ثابت است که با دلایل عقلی و نقلی مقرر گردیده.مسئله اعتبار ویا عدم اعتبار مطالع از امور اجتهادی بوده که عده ای از علماء آن را ثابت و عده ای رد کرده اند.14 قرن از اسلام میگذرد و مسلمانان طبق عمل به مذهب خویش اعلام ماه رمضان وعید فطر و قربان را کرده اند و بر عدم متحد شدن در این اعیاد ذم ولومه نشده اند زیرا هر کشور و بلدی دارای حق و اختیار در اعلام عید ویا صوم است.

اما نظر امام شافعی( رحمه الله) و جماعتی از سلف صالح( رحمهم الله) بر این است که اختلاف مطالع ثابت است و حدیث مشهور(اذا رایتموه فصوموا و اذا رایتموه فافطروا) در این حدیث خطاب نسبی است زیرا امر به گرفتن روزه و یا اعلام عید برای کسانی است که خود رؤیت هلال ماه را کرده باشند اما کسانیکه رؤیت هلال را نکرده باشند این خطاب شامل آنها نمی باشد واین نظر از حیث نقل و ادله فلکی دارای قوت و اعتبار است و قول بر عدم اعتبار مطالع مخالفست با دلایل عقلی و نقلی زیرا اختلاف اوقات نماز و اذان در بلاد و کشور های مختلف دلیلیست بر اعتبار اختلاف مطالع از دلایل نقلی برای اثبات اختلاف مطالع و اینکه هر بلد و کشوری برای خود حق و اختیار دارد.

حدیثی روایت شده. است بدین مضمون:(قال کریب: قدمت الشام فرایت الهلال لیله الجمعه. ثم عدت الی المدینه فی آخر الشهر فسالنی ابن عباس: متی رایتم الهلال؟ فقلت لیله الجمعه وصاموا.فقال: لکنا رایناه لیله السبت فلم نزل نصوم حتی نکمل ثلاثین او نراه هکذا امر رسول الله (ص) ) رواه مسلم احمد ترمذی.

کریب روایت میکند که به سرزمین شام رسیدم و هلال ماه رمضان را در شب جمعه دیدیم و روزه گرفتیم.در اواخرماه رمضان به مدینه وارد شدم ابن عباس(رض) از من سوال کرد که شما چه روزی هلال ماه رمضان را دیدید گفتم شب جمعه  وروزه گرفتیم ابن عباس (رض) گفت که ما شب شنبه هلال را رؤیت کردیم و روزه گرفتیم و اعلام عید نمیکنیم تا سی روز روزه بگیریم و یا هلال ماه شوال را رؤیت کنیم واینچنین پیامبر (ص) به ما امر کرده است.

سارال خبر- نظر علمای شافعی در مورد روئیت هلال و عید فطر و قربان چیست؟

ماموستا عبدالسلام محمدی- شافعیه در مورد رؤیت هلال رمضان وعید سعید فطر وعید قربان به این رای معتقدن که:( یشترط فی تحقیق الهلال و وجوب الصوم بمقتضاه علی الناس ان یحکم به الحاکم فمتی حکم به وجب الصوم و لو وقع حکمه عن شهاده واحد عدل )(کتاب الفقه علی مذاهب الاربعه باب الصیام مولف عبدالرحمن الجزیری):

در اعلام کردن و گرفتن روزه ماه رمضان و یا رؤیت  هلال رمضان حاکم تصمیم گیرنده بوده و هرگاه حاکم بر گرفتن روزه حکم کرد روزه گرفتن واجب میشود هر چند حکم حاکم مبتنی بر رؤیت یکنفر انسان عادل باشد که رؤیت هلال رمضان را کرده باشد.

قال الحسن البصری (رحمه الله) فی الامراء :هم یلون من امورنا خمسا:(الجمعه والجماعه والعید والثغور والحدود. والله ما یستقیم الدین الا بهم وان جاروا او ظلموا والله لما یصلح الله بهم اکثر مما یفسدون مع ان والله ان طاعتهم لغیظ وان فرقتهم لکفر )جامع العلوم والحکم ابن رجب حنبلی علی شرح اربعین  نووی).

شیخ حسن بصری(رحمه الله) که از بزرگان تابعین واز علمای سلف صالح ویکی از استوانه های علمی وعرفانی اسلام ومسلمین است درمورد تبعیت از حاکم اسلامی چنین فرموده: امراء وحاکمان اسلامی بر پنج امور حق مسئولت و دخالت دارند (جمعه،جماعت،عید،مرز،قصاص و حدود).

قسم بخداوند که دین استوار نمیشود مگر بواسطه حاکمان هرچند اهل ستم ویا جور باشند. قسم به خداوند وجود ایشان بیشتر موجب اصلاح امت است تا فساد امت. قسم بخداوند اطاعت ایشان  لازم و فرقت و بریدن از ایشان کفر و ناسپاسی است.

حال با وجود این نصوص که دلالت بر  عمل به مذهب امام شافعی(رحمه الله)  که همان تفسیر صحیح از کتاب وسنت است و لزوم وحدت و همچنین احترام و اطاعت از حاکم اسلامی است بر هر انسان مؤمن و اهل ایمان لازم است که با انجام موازین دینی و اسلامی و دفاع و حمایت و اطاعت از حاکم اسلامی در راه تقویت اسلام و حاکمیت اسلامی در حد توان کوشش و جدیت داشته باشد و با دوری از تعصبات جاهلانه خود نمایی، تفرقه گرایی، وتحزب گرایی شاهد وحدت و همدلی در اعیاد اسلامی باشیم.

وصلی الله علی سیدنا محمد و علی آله و صحبه و سلم اجمعین.

المستقبل للاسلام

انتهای پیام/



برچسب ها :

ماموستا عبدالسلام محمدیاستهلالماه شوالعید فطرمذهب شافعیکردستانرمضان

نظرات کاربران :

محسن نامداری [چهارشنبه 23 تیر 1395 | 12:58] پاسخ

یکی از روحانیون شجاع و متقی ماموستا محمدی است ایشان الحمدلله بسیار موفق هستتد و مطالب ایشان تماما مستدل و با تحقیق کامل است

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
Saral Khabr Telegran Channel
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر